søndag 24. august 2008

Huskattene mine

Huspusene er også en stor og viktig del av familien selv om de ikke blir omtalt så mye i oppdrettet vårt. Vi har jo oppdrett på Ragdoll-katter, og ikke huskatter. Derfor er våre huskatter selvfølgelig kastrerte, noe alle huskatter skulle vært! Alle slags blandinger av raser, både Maine Coon blandet med Ragdoll, Perser blandet med Ragdoll osv osv er og blir for evig HUSKATTER. Derfor er det det aller beste å kastrere katter som ikke skal brukes i avl. I tillegg får en jo en mye roligere katt som ikke roper på damer og markerer inne (det gjelder hannkatter), og hunnkatter som som har ukontrollerte løpetider i tider og utider som ender opp med en masse kattunger en ikke for solgt, og kanskje til og med livmorsbetennelse som faktisk kan ta livet av hunnkatten. Kastrer katten din! Om du mener det koster for mye, ja da skulle du ikke anskaffet deg katt til å begynne med, en katt koster penger, det er ikke til å se bort fra. Men en kastrering er en engangs-invistering. Innimellom har dyreklinikkene "kampanje tilbud" på slikt der en får kastrering og id-merking av katten sin. Det er bare å høre med de ;)

Men det var dagens moralpreken. *puh* Over til huskattene mine...

Birger er en godt voksen kastrert hannkatt på en 14-15-16 (...noe slikt...) år. Han kom til oss en oktoberdag (merkelig vi alle husker måneden, men ikke årstallet ikke sant?) når noen kastet han ut av en bil og bare kjørte videre på ferga min far jobbet på. Birger ble med hjem når vakten var slutt og har vært her hos oss siden :)








Trine er en kastert huskatt på 11 år. Hun bodde hos søskenbarnet til mamma. Hun var mye på jobb, så når Trine var hjemme alene lette hun etter selskap og spiste ikke, når hun fikk selskap hadde hun ikke tid til å spise. Hun var tynn og skranten. Trine var min favoritt i kullet på 3 fra dag 1, så det var ingen tvil om hun skulle komme å bo hos oss! Herlige jenta som sover i senga mi hver natt og når hun vil ha oppmerksomhet så slikker hun meg litt i ansiktet, biter meg i leppene og gir meg en skikkelig ørefik med labben sin. Når jeg våkner opp da, midt på natten, ser hun på meg med ett blikk som sier: "Neimen, er du våken da? Jamen da kan du jo kose litt med meg da". Så slenger hun seg borti meg å maler og maler alt hun kan... Søta mi :)




Ingen kommentarer: