mandag 23. august 2010

Vestkystkatten 2010

Nok en utstilling over! Vestkystkatten arrangerer alltid superkoselige utstillinger, denne uten unntak! Kjempekoselig mennesker hvert år, om enn en litt spesiell bedømmelse vi fikk på lørdagen fra dommeren vi var hos da...

Vi stilte Mango for første gang, og hun var lørdagen oppe hos en dommer som tydeligvis ikke kunne seg på ragdoll. For å ta det i kortverson: Denne dommeren mente at Mango var feilregistrert, hun kunne jo ikke være en bicolor, hun måtte jo være en VAN! Ikke nok med det, dommeren pekte rundt i publikum og etterlyste oppdretteren. Jeg sa tilslutt at oppdretter ikke var tilstede, og da ville dommeren vite hvor oppdretteren var. Mest trolig hjemme i Danmark svarte da jeg tilbake, og da sa dommeren til meg: For du er vel klar over du har blitt lurt? Lurt? Ja, for jeg hadde kjøpt en helt feilmarkert katt! For hun skulle jo ha brune fremføtter! *dåne* Jeg spurte dommeren flere ganger om dette med brune fremføtter, men joda, Mango skulle ha brune fremføtter hun! Så da jeg da noe som ikke ble vel mottatt: Jeg spurte henne om jeg misforstod noe, for i standaren står det at det er ønskelig med hvite fremføtter, og da tente dommeren på alle plugger! Jeg fikk mer eller mindre beskjed om å komme meg vekk... hehe. Ja, sånn kan det gå! Jeg er bare glad for JEG VET hva jeg har kjøpt, og at Mango slettes ikke er feiltegnet, og heller ikke er en van. I tillegg har jeg jo stilt såpass mye til å ikke ta meg nær av det, men hadde dette vært min aller første utstilling hadde jeg nok aldri stilt ut igjen etter en slik bedømmelse...

Crispen var hos samme dommer som Mango på lørdagen, og hun var for lys i kroppsfargen sin. Forutenom jeg fikk beskjed om å barbere av henne all pels (!) så sa hun ikke så mye om katten min, dommeren var mest opptatt av å fortelle om de ragdollene som fantes i England, New Zealand osv... Crispen ble nominert (til tross for altfor lys kroppsfarge må du bare vite!), og i panelet ble det 2-2 mellom henne og en annen katt. For første gang noen sinne vant vi altså på loddtrekning! Ikke nok med at vi vant for første gang noen sinne på loddtrekning, men da fikk Crispen sin første BIS! :)

Lørdagskvelden var vi ute ilag med Karen og Crystal for å spise middag, og tilbake i baren på hotellet koste vi oss med noen andre utstillere til det ble sengetid.

Søndag var desverre Crispen stengt (hun må altså til Sverige nå), og vi stilte kun Mango. Mango var hos en dommer som kunne iallefall litt mer om ragdoll, og fikk en veldig fin bedømming. Hun likte veldig godt hodet og fargefordelingen på henne (ingen snakk om van her nei!). Mango var oppe mot noen andre i nominering, men dommeren hadde allerede bestemt seg -for Mango!

I panelet var det nesten litt morsomt! Dommeren fra lørdag fikk sjokk når Mango plutselig stod på panelbordet! Ikke ville dommeren ta borti henne, men jeg lo innvendig da Henry H holdt Mango opp og kysset henne på panna og sa høyt og tydelig at hun var en fantastisk vakker ragdoll når dommeren fra lørdagen stod der vedsiden av han! Vi fikk ingen stemmer i panelet, men bare å være i panelet var en seier i seg selv for oss :)


Mango på dommerbordet søndagen (det er "fiskeflue" til leke som henger forran henne)


Mango NOM søndag :)

Nå gleder vi oss allerede til vår neste utstilling med vår "hvite van"! haha!

Ingen kommentarer: