søndag 29. november 2009

Hansakatten i Bergen 14 november

Først; Fy skamme meg så dårlig jeg er til å oppdatere! Skal prøve å skjerpe meg!

I midten av november så var jeg på utstilling i Bergen. Amanda og jeg tok fly nedover, noe som gikk supert. Har tatt fly med henne en gang tidligere, i mai når vi var på Lirak sin utstilling i Oslo. Hun var rolig under hele turen, og lå i buret sitt og mol. I sikkerhetskontrollen var det mange nyskjerrige blikk på oss, og vi hørte mange som sa "se, der er en katt jo!". Flyturen nedover gikk strålende og så snart skilta for setebeltene slukket så tok jeg bagen med henne i opp på fanget. Vi tok buss inn til Bergen sentrum der søstra mi og samboer møtte oss. Vi bodde hos dem i deres gamle koselige hus. Amanda fikk undersøke hele huset fra topp til bunn, og når hun hadde roet seg ned gikk vi menneskene ut for å handle og spise.

Lørdags morgen startet tidlig, kl 6 med børsting og stell. Bagen var klar, kun kattedo som skulle oppi, og Amanda i reisebagen sin, så reiste vi til hallen kl 6.45. Vi hadde fått beskjed om å være der tidlig for Amanda skulle avlsgodkjennes på morgenen med det samme dommerene kom, og burpynt måtte henges opp og vi måtte være parat, samt papirene.

Når de ropte opp fargebedømming og avlsgodkjenning i høytaleranleggene var det bare å finne frem papirene (avlsgodkjenningspapir fra NRR og stamtavle) og ta med Amanda frem. Det ble litt mer venting enn forventet, det var mange katter som skulle fargeendres og avlsgodkjennes, så Amanda fikk plass i ett dommerbur grunnet min svake venstrehånd (jeg hadde fått svineinfluensavaksine mandag, og hånden min var hoven, rød og vond). Der satt hun fint å ventet på tur. Når det ble vår tur holdt Silje T papirene for meg, og jeg bærte Amanda frem og satt henne på bordet. Dommeren som godkjente sa til den andre utenlanske dommeren: "for breeding", men den utenlanske dommeren fortsatte bare å kikke i taket (skal tro hva som var intressant der oppe?!), og han kikket på henne flyktig, gav henne tilbake til meg, Silje T gav han skjemaet, han skrev under, sendte det bort til den andre dommeren (som fortsatt kikket i taket!) og sa: "sign her". Så var vi ferdige! Amanda var blitt avlsgodkjent :) Så lite "skummelt" var det ja, noe jeg har grudd meg til lenge...

Det var 15 katter til bedømming før meg, og jeg fikk sett mange flotte katter før det var min tur opp, både hos min dommer og hos andre dommere. Spesielt Silje T sin Diva er bare helt nydelig, og så utrolig rolig og flott på dommerbordet (smisking hos dommere kalles det kanskje, Silje?? ;) )

Det ble endelig min tur, og jeg var den eneste med blå colorpoint (de 2 andre var absent), jeg kom frem med Amanda, satt henne på bordet når jeg fikk tegn til det, og han studerte henne. Først hode, så kropp, hode igjen, og deretter begynte han å skrive. Det var ikke mange ordene dommeren fikk utav seg forutenom flott hode, bra øreplassering, fin farge, flott presentert. That's it. Så fikk jeg tegn til å gå... Jeg prøvde å spør om han ville ha henne tilbake igjen (til nom), men det fikk jeg ikke svar på.

Når nomineringen kom, så fulgte jeg spent med for å se om jeg i det hele tatt skulle være med. Det var jo umulig å vite, men det skulle jeg. Jeg visste på forhånd det var 6 fertile hokatter, så det kom til å bli hard konkurranse. I nominering plukket han bort den ene etter den andre til jeg stod igjen mot en hvit maine coon. Han sa om Amanda: "Dette er en sikker BIS-katt. Hun har ett nydelig hode med en fantastisk øreplassering, flott øyefarge, sterk benstamme og er supert presentert". Så valgte han maine coonen! Du kan tro jeg og resten av publikum fikk hakeslepp, han hadde nemlig ikke sagt ett eneste ord om maine coon'n, ikke ETT... Mystiske greier!

Men men... No hard feelings :) Jeg fikk resten av dagen til å snakke katt med de andre på utstillingen istedenfor å gå å vente på panelet og stelle opp Amanda. På denne utstillingen var det utrolig masse kjentfolk, og det var veldig kjekt å hilse på mange av de jeg ikke har sett på flere år, bl.a Silje T fra Stavanger :) Tusen takk for en kjekk dag Silje, og gratulerer med BIS på Diva begge dager!

Skamme meg som ikke har tatt ett eneste bilde i Bergen, det blir jo verre og verre med det også! Min søster tok noen få bilder (hun var med på morgenkvisten på utstillingen), og tok bilder av meg og Amanda når vi ventet på avlsgodkjenning. Jeg får prøve å skjerpe meg på det også!







Lørdagskvelden bestilte vi pizza og koste oss ilag med en løpende Amanda. Ikke rart hun var litt små-gretten på utstillingen når det faktisk var løpetid på gang! Hun holdt liv i huset natt til søndag, og vi hadde mange kosestunder under dyna :) Vi stilte kun lørdag i Bergen, så på formiddagen på søndag brukte vi til å slappe av og kose oss før vi retunerte til Ålesund med først flybuss til Flesland og deretter fly til Ålesund igjen. Aud og Donnie hentet oss på flyplassen, og det var gjensynsglede mellom pusene med det samme :)

Ingen kommentarer: